• Jarosław Witkowski Radca Prawny | Kancelaria: Chłodna 22a lok. 9/10, 00-891 Warszawa

Błąd medyczny

Błąd medyczny

Odszkodowanie za błąd medyczny

Błąd medyczny stwierdzony może być często na podstawie samego skutku. Dzieje się tak, gdy efekt wyleczenia był pewny. Sytuacje tego rodzaju nie należą do częstych, ale niekiedy występują.

Zapraszamy do kontaktu poprzez formularz. Odpowiemy na każde pytanie z dziedziny medycyny oraz prawa.

FORMULARZ

KONSULTACJA BEZPŁATNA

    Kiedy powstaje błąd medyczny

    Co do zasady żaden lekarz nie gwarantuje powodzenia w leczeniu.  Zdanie to nie jest jednak do końca prawdziwe. W wielu przypadkach występuje brak gwarancji wyleczenia, ale  są również liczne przykłady, gdzie taka gwarancja wyleczenia jest oczywista. Leczenie zęba polegające na założeniu plomby jest dobrym przykładem. W takiej sytuacji niepowodzenie leczenia co do zasady będzie zawinione, a błąd medyczny zrównany jest ze skutkiem. Odpowiedzialność lekarza za błąd medyczny jest wtedy prosty do wykazania. Istnieje jednak dużo przypadków, gdzie błąd medyczny nie jest tożsamy ze skutkiem. Wtedy mówimy o braku gwarancji wyleczenia, a lekarz zobowiązany jest do zachowania należytej staranności.

    Odpowiedzialność za błąd medyczny dotyczyć może każdej osoby wykonującej zawód medyczny. Może to być lekarz, lekarz dentysta, pielęgniarka, położna, rehabilitant, ratownik medyczny.

    Wykazanie błędu wymaga wstępnego ustalenia, jaki charakter mają czynności wykonywane przez personel medyczny. Czy są to czynności, których skutek jest gwarantowany czy też takiej gwarancji brak. Gdy gwarancji brak lekarz obowiązany jest zachować należytą staranność. Odpowiedzialność cywilna lub odpowiedzialność karna lekarza uzależniona jest więc albo od skutku, albo od braku należytej ostrożności.

    Błąd medyczny, kiedy należy się odszkodowanie?

    Często można uzyskać odszkodowanie lub zadośćuczynienie za błąd medyczny, jeśli wykaże się jedynie skutek. W pozostałych przypadkach wykazać należy również brak staranności. Od rodzaju błędu medycznego zależy więc, co należy wykazać przed sądem. Często poszkodowani w pozwach składanych do sądu wykazują jedynie sam skutek. To jednak dla sądu za mało, aby zasądzić odszkodowania za błąd. Wynik leczenia często przecież nie jest gwarantowany. W takim przypadku trzeba wykazać dodatkowo, że nie zachowano staranności.  Mowa o staranności w wykonywaniu czynności przez osobę wykonującą zawód medyczny.

    Jak uzyskać odszkodowanie za błąd medyczny?

    Poszkodowany pacjent może zwrócić się do Kancelarii z pytaniem, jaki charakter miała usługa medyczna. Czy rodzaj pomocy lekarskiej udzielonej przez szpital pacjentowi gwarantował efekt leczenia, czy też gwarancji takiej nie było. Często podczas wizyty lekarskiej pacjenci dostają do podpisania zgody na czynności medyczne. Tam są wyszczególnione możliwe powikłania. To oznacza, że usługa medyczna należała do kategorii objętych jedynie starannym działaniem. To również oznacza, że za pewne skutki w postaci powikłań lekarz nie odpowiada. Roszczenia i rodzaje błędów popełnione podczas leczenia wymagają wówczas przeanalizowania. Nie jest bowiem prawdą, że jeśli coś wskazano jako powikłanie, to oznacza zwolnienie z odpowiedzialności.  Pojęcie błędu medycznego ma charakter zmienny. Coś, co w jednej sytuacji błędem nie jest co do zasady, w konkretnym przypadku jest błędem. Ustalenie błędu medycznego może pomóc w uzyskaniu środków na leczenie, bez wyroku sądowego. Zobacz więcej >>>

    JESTEŚMY W PEŁNI DO TWOJEJ DYSPOZYCJI

    DANE KONTAKTOWE

    Chłodna 22a lok. 9/10, 00-891 Warszawa / I piętro/ Recepcja czynna: Pn-Pt, 8.00-18.00
    Wejście na dziedziniec między budynkami Chłodna 20 i Chłodna 22.

      Jarosław Witkowski - Radca Prawny