Hover Box Element
Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Sprawy Klientów prowadzą doświadczeni profesjonaliści, z którymi Klienci mają bezpośredni kontakt.
Błędy można klasyfikować w różny sposób. Najczęściej spotykany w doktrynie i literaturze podział błędów medycznych:
Błąd diagnostyczny-wiąże się z postawieniem niewłaściwej diagnozy. Występuje często przy opisie zdjęć obrazowych, interpretacji wyników badań laboratoryjnych lub niewłaściwej ocenie badań podmiotowych (wywiad z pacjentem) lub przedmiotowych (badania fizykalne).
Błąd terapeutyczny – czynność (lub zaniechanie) lekarza w zakresie leczenia, niezgodne z nauką medycyny w zakresie dla lekarza dostępnym lub innej osoby z personelu medycznego.
Błędy terapeutyczne można podzielić na błędy :
1) zaniechania – np. pozostawienie pacjenta po operacji bez nadzoru i opieki,
2) działania – np. błędne dawkowanie leków.
Błąd terapeutyczny może polegać na przeprowadzeniu zabiegu pomimo istnienia przeciwwskazań lekarskich lub zastosowaniu przestarzałej metody leczenia.
O zawinieniu lekarza może zdecydować nie tylko zarzucenie mu braku wystarczającej wiedzy i umiejętności praktycznych, odpowiadających aprobowanemu wzorcowi należytej staranności, ale także niezręczność i nieuwaga przy przeprowadzanym zabiegu.
Może on mieć charakter samodzielny, kiedy występuje pomimo prawidłowo postawionej diagnozy, jak również może być kontynuacją błędu diagnostycznego.
Błąd organizacyjny – spowodowany jest podjęciem nieprawidłowej decyzji przez osoby kierujące jednostkami medycznymi (szpital, gabinet prywatny). W zakresie tego pojęcia mieszczą się wszelkie zaniedbania logistyczne, brak dostępu do diagnostyki, właściwego sprzętu.
W odróżnieniu od błędów diagnostycznych oraz terapeutycznych może być popełniony przez podmiot odpowiedzialny za pełnienie funkcji administracyjnych lub organizacyjnych, niezależnie od posiadanych kwalifikacji zawodowych np. zaniedbania dotyczące prowadzenia dokumentacji medycznej.
Nie będzie to zatem błąd lekarski w ścisłym znaczeniu, ale stanowić będzie błąd medyczny w szerszym znaczeniu tj. obejmujący naruszenie powszechnie obowiązujących zasad ostrożności.
W praktyce sądowej podmiot zarządzający placówką leczniczą musi wykazać dochowanie należytych procedur oraz wypełnienie wszelkich wymagań sanitarnych. W przypadku zgłoszenia roszczeń przez pacjenta wskazane jest też zawiadomienie ubezpieczyciela. Klasycznym przykładem błędu organizacyjnego jest zakażenie wewnątrzszpitalne.
Błąd techniczny – jest to zaniedbanie, niepoprawne realizowanie decyzji lekarskich już podjętych np. przez personel szpitala. Najczęściej ma miejsce przy skomplikowanych zabiegach wykonywanych przez zespół personelu medycznego.
Błędy techniczne można podzielić na błędy :
1) przy leczeniu (lege artis) – np. pozostawienie przez lekarza w ciele pacjenta złamanej igły lub wiertła.
2) ściśle techniczne – naruszenie jedynie powszechnie obowiązujących reguł ostrożności Przykładami będą: pomylenie tożsamości pacjentów zakwalifikowanych do operacji.
Błąd ściśle techniczny nie będzie zatem błędem ściśle lekarskim, jednak stanowić może błąd medyczny w szerokim znaczeniu. Spowodować może odpowiedzialność cywilną lub karną podmiotu zarządzającego placówką medyczną za naruszenie powszechne obowiązujących reguł ostrożności, spowodowanie np. szkody lub krzywdy pacjenta.
Chłodna 22a lok. 9/10, 00-891 Warszawa / I piętro/ Recepcja czynna: Pn-Pt, 8.00-18.00
Wejście na dziedziniec między budynkami Chłodna 20 i Chłodna 22.